Styrket samarbejde mellem Bønnen Danmark & NGUVU for kvindelige kaffebønder i Kenya

Bønnen Danmark og NGUVU har indgået et samarbejde, så vi kan forbedre vilkårene for endnu flere kvindelige kaffebønder i Kenya, samtidig med at vi kan sælge  bæredygtige kaffebønner til eksisterende og nye kunder.

Faktisk er målet at gå fra 200 til 400 kvindelige kaffebønder inden for de næste tre år. Kvinder som vi kan sikre en ordentlig betaling til tiden, træning med agro-økologer og hjælp til at skabe mere natur og sundere kaffefarme, så de kan øge indtægten fra kaffe, sende børnene i skole og skabe udvikling i lokalsamfundet.

Det nye samarbejde mellem Bønnen Danmark og NGUVU betyder, at vi kan øge salget af kvindernes kaffebønner til erhvervslivet herhjemme. Siden 1987 har Bønnen Danmark leveret kaffeløsninger til virksomheder, restauranter og cafeer.

Nu har vi NGUVU-kaffebønnerne med i udvalget, så det er nemt for vores kunder at vælge lækker kaffe med en stærk bæredygtig profil, hvor i året rundt kan følge med i arbejdet i Kenya.

På den måde kan i se og ikke mindst mærke, den forskel i bidrager til, mens i nyder kaffen.

Du kan læse meget mere omkring NGUVU projektet her: Nguvu.dk

Bestil NGUVU kaffe enten her i webshop, eller via jeres salgskonsulent.

Bønnen Danmark og NGUVU har indgået et samarbejde, så vi kan forbedre vilkårene for endnu flere kvindelige kaffebønder i Kenya, samtidig med at vi kan sælge  bæredygtige kaffebønner til eksisterende og nye kunder.

Faktisk er målet at gå fra 200 til 400 kvindelige kaffebønder inden for de næste tre år. Kvinder som vi kan sikre en ordentlig betaling til tiden, træning med agro-økologer og hjælp til at skabe mere natur og sundere kaffefarme, så de kan øge indtægten fra kaffe, sende børnene i skole og skabe udvikling i lokalsamfundet.

Det nye samarbejde mellem Bønnen Danmark og NGUVU betyder, at vi kan øge salget af kvindernes kaffebønner til erhvervslivet herhjemme. Siden 1987 har Bønnen Danmark leveret kaffeløsninger til virksomheder, restauranter og cafeer.

Nu har vi NGUVU-kaffebønnerne med i udvalget, så det er nemt for vores kunder at vælge lækker kaffe med en stærk bæredygtig profil, hvor i året rundt kan følge med i arbejdet i Kenya.

På den måde kan i se og ikke mindst mærke, den forskel i bidrager til, mens i nyder kaffen.

Du kan læse meget mere omkring NGUVU projektet her: Nguvu.dk

Bestil NGUVU kaffe enten her i webshop, eller via jeres salgskonsulent.

NGUVU – Når du drikker kaffe kan du skabe udvikling i Kenya

NGUVU /in-goo-voo/ betyder styrke på Swahili.

NGUVU arbejder nemlig med stærke og handlekraftige kvinder i Meru, nær Mount Kenya, der hver dag plejer deres kaffefarme, håndplukker de bedste bær og investerer i en bedre fremtid for børnene. Ved at sikre kvinderne ordentlig betaling og hjælp til at forbedre farmene, kan vi nyde deres lækre kaffe og samtidig skabe langvarig udvikling i lokalsamfundet.

De kvindelige kaffebønder i NGUVU’s kaffekoncept er tidligere blevet udnyttet af de mange mellemmænd, der snuppede det meste af fortjenesten af kvindernes hårde arbejde. Kvinderne fik desuden betalingen meget sent, ofte et helt år efter levering af kaffebærrene. Det var med til at fastholde dem i gæld og fattigdom.

Det er NGUVU i gang med at lave om på. Netop nu er 200 kvindelige kaffebønder med i NGUVU’s kaffekoncept i Meru-regionen, der ligger nær Mount Kenya. Kvinderne er sikret en ordentlig betaling for kaffebærrene, og de får nu betalingen til tiden. Derudover får kvinderne flere kaffetræer fra vores planteskole, så de kan øge produktionen af kaffebær og dermed styrke indtægtsgrundlaget. I alt har vi doneret 17.121 kaffetræer.

NGUVU donerer desuden vandtanke til kvinderne, så de kan opsamle vand på kaffefarmene. Kvinderne får bedre muligheder for at vande kaffetræerne i lange tørkeperioder, og samtidig hjælper det kvinderne med at spare tid og omkostninger, når de ikke skal hente vand langt væk hjemmefra. Kvinderne bruger også vand fra tanken til madlavning, vask, tøjvask og til kvæg og andre husdyr.

Hvad NGUVU betyder praktisk for dig som kunde

Rune Sandholt

Grundlægger af NGUVU

Jeg grundlagde NGUVU i 2016 med det formål at styrke kvinder i Kenya. Dette er den første sætning i NGUVUs historie, og det vil altid være kernen i vores forretning.

Siden 2021 har vi offentliggjort årlige impact-rapporter, og hvert år ser jeg frem til denne rapporteringsproces. Den giver os en værdifuld mulighed for at reflektere over vores initiativer i Kenya.

Hvor ser vi fremskridt? Hvilke udfordringer møder vi i vores bestræbelser på at styrke kvindelige kaffebønder i Meru?

For bedre at kunne besvare disse spørgsmål integrerer vi nu ESG-rammeværket i vores impact-rapportering, hvilket gør det muligt for os at vurdere vores
præstationer ud fra miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer.

Denne tilføjelse vil styrke vores interne værktøjer og gøre os i stand til at navigere komplekse udfordringer, samtidig med at vi sikrer bæredygtig vækst.
Bag dataene og tallene i denne rapport står kvinderne, som er dedikerede til at opbygge succesfulde kaffeforretninger for at kunne forsørge deres familier. Hver kvinde har sin egen unikke historie, som inspirerer både mig og NGUVU-teamet til at gøre endnu mere for at støtte hendes rejse mod en bæredygtig kaffefarm.

Sidste år besøgte jeg Rosaria i Meru. Hun fortalte, hvordan vores træningssessioner med agronomer har forbedret hendes landbrugsevner og viste mig de 50 kaffetræer, som hun modtog fra vores planteskole, og som nu bærer kaffebær. Som resultat har hun øget sin produktion af kaffebær med 38 procent fra 2021 til 2023, hvilket har gjort det muligt for hende at opnå en årlig indkomst fra kaffe på 996 USD – hvilket overstiger Verdensbankens fattigdomsgrænse på 2,15 USD pr. dag.

Det gør en markant forskel, især da hun er den eneste forsørger for sine tre børnebørn, herunder Karani, som du kan se på billedet til højre. Læs Rosarias fulde historie på side 32.

At navigere gennem hele værdikæden – fra kaffefarme i Meru til kaffekopper i Danmark – indebærer sine udfordringer. Men det er historier som Rosarias, der motiverer mig til løbende at udvikle og udvide NGUVU-forretningsmodellen.

Jeg sender en stor tak til vores partnere og kunder. Jeres støtte gør det muligt for os at styrke de hårdtarbejdende kvindelige kaffebønder i Meru.
Jeg ser frem til jeres feedback på denne rapport og vores arbejde i Kenya, så tøv ikke med at tage kontakt.

Jeg grundlagde NGUVU i 2016 med det formål at styrke kvinder i Kenya. Dette er den første sætning i NGUVUs historie, og det vil altid være kernen i vores forretning.

Siden 2021 har vi offentliggjort årlige impact-rapporter, og hvert år ser jeg frem til denne rapporteringsproces. Den giver os en værdifuld mulighed for at reflektere over vores initiativer i Kenya.

Hvor ser vi fremskridt? Hvilke udfordringer møder vi i vores bestræbelser på at styrke kvindelige kaffebønder i Meru?

For bedre at kunne besvare disse spørgsmål integrerer vi nu ESG-rammeværket i vores impact-rapportering, hvilket gør det muligt for os at vurdere vores
præstationer ud fra miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer.

Denne tilføjelse vil styrke vores interne værktøjer og gøre os i stand til at navigere komplekse udfordringer, samtidig med at vi sikrer bæredygtig vækst.
Bag dataene og tallene i denne rapport står kvinderne, som er dedikerede til at opbygge succesfulde kaffeforretninger for at kunne forsørge deres familier. Hver kvinde har sin egen unikke historie, som inspirerer både mig og NGUVU-teamet til at gøre endnu mere for at støtte hendes rejse mod en bæredygtig kaffefarm.

Sidste år besøgte jeg Rosaria i Meru. Hun fortalte, hvordan vores træningssessioner med agronomer har forbedret hendes landbrugsevner og viste mig de 50 kaffetræer, som hun modtog fra vores planteskole, og som nu bærer kaffebær. Som resultat har hun øget sin produktion af kaffebær med 38 procent fra 2021 til 2023, hvilket har gjort det muligt for hende at opnå en årlig indkomst fra kaffe på 996 USD – hvilket overstiger Verdensbankens fattigdomsgrænse på 2,15 USD pr. dag.

Det gør en markant forskel, især da hun er den eneste forsørger for sine tre børnebørn, herunder Karani, som du kan se på billedet til højre. Læs Rosarias fulde historie på side 32.

At navigere gennem hele værdikæden – fra kaffefarme i Meru til kaffekopper i Danmark – indebærer sine udfordringer. Men det er historier som Rosarias, der motiverer mig til løbende at udvikle og udvide NGUVU-forretningsmodellen.

Jeg sender en stor tak til vores partnere og kunder. Jeres støtte gør det muligt for os at styrke de hårdtarbejdende kvindelige kaffebønder i Meru.
Jeg ser frem til jeres feedback på denne rapport og vores arbejde i Kenya, så tøv ikke med at tage kontakt.

Få skræddersyet den helt rigtige kaffeløsning til din virksomhed

Den personlige kaffe

Som noget særligt tilbyder vi alle vores gode kaffer under ‘Private Label’.
Dermed kan vi levere din virksomheds helt eget kaffebrand –
En god måde at brande din virksomhed, overfor såvel medarbejdere som gæster.